torsdag 17 december 2015

LUCKA 17 - SAKER JAG HATAR MED JULEN??

När ni ser rubriken kan ni undrar: Va, älskar hon inte julen?? Jo det gör jag men det finns saker som jag inte gillar och som jag känner att jag behöver ta upp. Jag veta att det finns er där ute som inte älskar julen.
  • Stressen och pressen- De dagarna det är mest kaos på stan och i affärerna är nog dagarna innan jul och under mellandagarna, julstressen är ett faktum.  Sen tror jag många känner en sån press att hitta bra julklappar till ens nära & kära och det är säkert många som känner att de behöver lägga mycket pengar på det, vilket för mig över på nästa punkt.
    Sen vet jag att många har stress å press på alla förberedelser. Lussebullar, pepparkakor och godis ska bakas, huset ska städas,julklapparna ska köpas och granen ska huggas.

  • Julklappar- Alla människor har inte samma budget och under juldagen visar många vad de fått i julklapp. Det finns de föräldrar som inte har råd att ge sina barn dyra och många presenter medans vissa föräldrar har råd. Det finns barn som mår dåligt av detta och det tycker jag är så jobbigt. Visst är det kul men julklappar men måste så mycket fokus ligga på julklapparna??

  • Julkalender- Med detta menar jag de julkalendrarna som Bingo Lotto gör. Man är alltid på gränsen till att vinna men gör man det? Nej..haha, sikken besvikelse.

  • Vädret- Då menar jag bara i bland och speciellt nu den senaste tiden. Snön och solen har bytts ut mot regn och blåst, uscha. Håller alla tummar för en jul med snö iår!!

  • Att det går så fort- För mig är nog detta årets bästa dag men det känns alltid som att den är kortare än alla andra dagar, den går så fort.

  • Alkoholen- Detta gäller inte mig, tack och lov. Men många barn får fira jul med föräldrar och vuxna som dricker för mycket och detta kan sluta med bråk, misshandel, sexuella övergrepp med mera. Detta är verkligen något jag hatar, att man ens kan göra såhär. Vissa barn är rädda när julafton kommer, de vet vad som kommer hända och detta suger så mycket..
Okej nu blev det lite deprimerande men jag vill bara ta upp detta för jag vet att det finns människor som hatar julen, att det är den värsta dagen på året. Men jag önskar att all denna press och stress får försvinna och att människor ser julen som en högtid där man kan umgås med de man gillar och bara ha det kul! Jag hoppas du får en fin julafton! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar